Cara Buat Transparents header guna Photoshop :D



Okay,

hari ni nak ajar buat header transparent macam saya?

Saya pun baru belajar jugak sebenarnya.

Lupa daa tengok tutorial sape tadi -,.-'

Okay now kita start.




1. Bukak photoshop awak :) * Saya pun tak tahu photoshop saya nih adobe photoshop apa -,.-'

2. Okay ! First awak tekan File then tekan New.







3. Bila tekan New akan keluar macam kat bawah. Dah keluar tuh, buat size header awak.
    Nak buat macam saya punya pun takpe. 


    
4. Setkan width : 960 pixels
               Height : 280 pixels
               Mood : RGB Colour  * Wajib !
               Transparents pun wajib !









5. Dah siap sampai situ, pilih gambar yang awak-2 nak letak. Contoh gambar saya  buat macam nih.










6. Untuk buat gambar ni timbul, awak tekan button yang saya tunjuk then pilih " Magnetic Lasso"











7.  Dah siap ikut gambar tuh ? Okay, sekarang awak  click button yang saya tunjuk tuh. Dah lepas tuh, click atas gambar dan tekan Ctrl + C untuk copy.











8. Then awak pergi ke header awak yang transparent tadi. Tekan Ctrl + V untuk paste gambar tadi. Letak ikut kesesuaian yang awak nak. Tengok contoh kat atas :)











9. Tekan button "T" dalam gambar kat atas untuk tulis apa-2 yang awak nak tulis :)





10. Dah siap? Okay sekarang awak tekan button "File" dan save !











11. Save kan "Save for Web" okay ! Sebab takut gambar awak jadi pecah kalau save guna " Save As"




12. Dah siap !










13. Akhir sekali, tekan PNG-24 untuk Save. Dekat bawah tuh, awak boleh pilih awak nak save guna apa :) Google Chrome is my choice !





14. Dah siap ! Then upload dalam blog awak untuk ambil url image. Saya dah tak tahu nak ambil link url macam mana lagi, sebab tutorial yang saya tengok tak bagi tahu pun  :)




Click Sini untuk Header yang saya Buat !
Header Simple :)



No comments:

Post a Comment