OLD letter from HER ;D




Okay, 

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar :)

hahaha

malam ni taknak cakap banyak.

Nak share story sajo :)

Hahahaha

Saya tejumpa surat yang kawan saya bagi masa saya form 4.

Tuh saje.

Lucu kalo ingat balik.

Alhamdulillah,

walaupun kami ada masalah sikit dulu

tapi kami still kawan.

Hehehe

First,

sebenarnya lah kan cerita dia bermula macam nih :

Aku kan budak baru di INSTAR.

Form 4 tahun 2011

So,

awal tahun tuh aku rapat lah dengan dia ni..

Nama dia aliya.

Ok

Kitorang kawan lah kan....

Hurm,

aku tahu ramai yang tak terima aku kat sekolah tuh.

Tapi aku redha je.

Sebab aku dah mintak pindah,

tapi tak dapat.

So, aku tekadkan hati untuk teruskan 2 tahun aku dekat situh.

Alhamdulillah berkat umi, abah n family aku dah tamatkan 2 tahun aku :)

* melencong dari cerita.

Hahahaha

Okay,

aku kawan laa dengan dia.

Tapi,

kadang-2 aku tak suka jugak gaya dia layan aku.

She make me like her "orang suruhan"

Hahahha

Mula-2 tuh aku sabar laa jugak.

Tapi,, pada suatu hari.

Kami pergi outing.

Okay,

mula-2 pergi tuh okay lagi.

Masa tuh, kami sibuk dengan sukan n HTA ( Hari Terbuka Asrama )

HTA nih maksudnya,

Hari dimana

budak laki boleh masuk asrama perempuan 

dan

 budak perempuan boleh masuk asrama lelaki.

Okay.

So, aku dengan aliya nih satu dorm laa.

Kitorang ditugaskan untuk beli barang-2 nak hias dorm.

Masa tengah tunggu bas nak balik..

* Lepas dah siap beli barang-2.

Dia tetiba suruh aku tolong pegang kertas mahjung yang banyak tuh.

Aku bagi tahu laa dia yang aku ada banyak barang dah nih.

Aku bengang gak laa, dia dahla pegang kertas tu je aku nih tangan dah penuh,

tapi still nak suruh pegang padahal belambak lagi kawan-2 dia yang lain.

Aku terkasar kot sikit masa tuh, sebab bengang -,-'

* kebetulan ada barang-2 kawan yang tak outing kirim pada aku.

So, dia terus buat muka. 

Then tak nak cakap dengan aku.

Lepas je balik dari outing tuh,

satu dorm pulau aku.

Aku senyap je.

Aku tahu, walaupun aku bersuara,

mesti tak ada yang nak backup aku sebab aku "BUDAK FORM4 BARU"

Okay.

Tak habis sampai situh.

Masa hari sukan,

aku da masuk acara lari-2 bagai.

* Tak menang pun ='P

Hahaha, 

then ditakdirkan oleh Allah untuk aku naik dorm sekejap.

* Lepas aku dah penat berlari.

Masa aku naik tuh, aku ajak kawan aku ATILIAH teman.

Tapi dia duduk dorm bawah.

So, aku naik dorm aku sorang-2.

Masa aku masuk dorm, aku ada nampak budak dorm aku yang form one (tahun 2011)

tengah kalut-2.

Aku kan penat.

So, aku abaikan dia.

Lagipun aku tak rapat dengan dia.

So,,

ditakdirkan aku tertidur lah sekejap.

* Dalam setengah jam gitu..

Setengah jam lepas tuh,

aku tersedar sebab Ketua Dorm aku masuk nak ambik barang.

So, aku bangun then turun ke padang dengan atiliah.

So,

habis sampai situh.

Malam hari yang sama.

* Kan aku ada cakap yang semua budak dorm pulau aku kan tadi sebab aku tak tolong 

alia pegang kertas mahjung.

So, malam tuh aku pelik gak kenapa semua pandang memang habis slack gila ah dengan aku.

Tapi, aku abaikan je.

* dalam hati aku, aku dah agak dah, mesti ujian lain lagi nih.

Then, masa prep.

Ada orang cerita yang duit aliya hilang.

* Dalam hati aku, "mesti dia nak cakap aku yang curi nih"

Aku redha.

Lepas balik prep tuh, ada perjumpaan dorm.

KD dan aliya suruh sape yang curi duit mengaku.

Aku senyap je, sebab memang bukan aku yang curi.

* Semua budak-2 dorm pandang serong.

Tapi,

takde sorang pun nak ngaku.

So,

tamat sampai situ perjumpaan tuh.

Aku terus naik kati aku then bukak diari aku.

* katil aku katil atas.

Meleleh air mata aku tulis diari sampai tertidur.

Esoknya,

 pagi-2 lagi aku call umi n abah.

Aku cerita pasal ni dekat diorang.

Mula-2 umi yang cakap.

Masa tuh, memang laju gila air mata aku mengalir.

Nasib baik pagi, gelap.. so, takde orang tahu yang aku menangis.

Umi dan abah bagi tahu,

aku mesti tabah.

Maybe ni ujian untuk aku.

Aku sebak sangat bila dengar suara umi dan abah masa tuh.

Tambah-2 pulak abah aku yang cakap lepas tuh.

" Abah tahu, anak abah boleh. Allah takkan bagi ujian yang tak mampu ditanggung oleh hambaNYA. Sebab Dia tahu Farah boleh hadapi, sebab tuh Dia bagi ujian ni. Farah sabar. 
Yakinlah, kalau betul bukan farah yang buat, kebenaran pasti akan terbongkar antara lambat atau cepat"

Okay,

lepas tuh aku banyak bersujud pada Dia.

Memang tiap-2 kali aku solat, pasti aku menangis dalam sujud terakhir aku.

Pada suatu hari,

Afiqah Husna datang tanya pada aku,

* sebab masa tuh aku menangis, then dia ternampak.

Oh yaa ! Aku lupa,

dengan kuasa DIA, 

yang kebiasaanNya dari awal tahun,

mesti aku dengan aliya sama-2 datang bulan pada waktu yang sama.

Tapi, masa semua tu berlaku,

aku tak tahu kenapa dia boleh datang bulan awal dari aku.

* Inilah dia kebesaran Nya yang aku nampak masa tuh.
Mungkin Dia taknak aku dengan aliya kerap 
bertemu supaya kami tidak benci apabila bersua satu sama lain.

Berbalik pada Afiqah,

afiqah tanya pada aku kenapa aku menangis.

So, aku ceritalah pasal nih.

* Lagipun, dia pun satu dorm dengan aku.

Dia cakap.

" Maaflah farah, aku pun ter"FITNAH" kau jugak sebenarnya hari tuh."

Aku tak kisah pun,

yelaa... memang semua orang percaya dengan cakap aliya sorang je.


Cerita dari pihak aku tak ada siapa nak tahu.

Aku ingat lagi,

masa afiqah tanya tuh masa kami selesai solat asar dekat surau.

Masa tuh jugak,

dalam surau SBPI Tun Abdul Razak,

bersaksikan dengan nama Allah, aku bersumpah depan Afiqah yang aku tak curi pun duit aliya.

So,

start dari hari tuh,

cuma afiqah sorang je sebagai budak dorm aku yang tahu cerita sebenar.

Start dari aliya suruh aku tolong

 pegangkan kertas mahjung sampailah

 satu dorm pulaukan aku dan fitnah aku curi duit aliya !

Okay,

disebabkan afiqah dah ada sebelah pihak aku.,

so pada satu petang.

Masa tu ada Mardiana,

aku sengaja cakap dengan Afiqah kuat-2

" pikah, sumpah demi Allah aku tak curi duit tuh. Setakat RM10, umi dengan abah aku masih mampu nak tanggung aku"

Masa tuh, mardiana memang pulaukan aku. 

Dia rapat dengan aliya msa tuh.

So,

apa motif aku cakap kuat-2 macam tuh depan mardiana?

Motif dia sebab

aku yakin 100% yang mardiana pasti akan report pada aliya apa-2 perbuatan yang aku buat.

Memang semua yang dirancang oleh NYA ada hikmat kan?

Cuma terserah kepada kita sebagai hamba untuk percaya atau tidak.

So, seperti yang aku jangka.

Mardiana memang bagi tahu pada aliya.

So, aliya wrote me a letter :3

First aku buang, sebab sakit hati.

So, ni yang aku terjumpa tadi :)

Sekarang kami dah okay. 

Cerita ni sebagai pengajaran untuk awak-2 semua.

So,

jangan fitnah orang kalau tak tahu bukti !

Kalau difitnah macam saya,

tawakkal dan yakin dengan kekuasaan Allah.






Tak faham tulisan nih?

Buat-2 faham je lah ='P

Ambil pengajaran okay !

Take note.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar :)


-Tamat-

No comments:

Post a Comment